Page 12 - ประมวลความเห็นทางกฎหมาย ระหว่างวันที่ 1 มิถุนายน 2559 ถึงวันที่ 15 สิงหาคม 2560
P. 12

๑๐



                                   3.2.2 ควรเปดโอกาสใหผูประกอบการทั้งที่เปนบุคคลทั่วไปและนิติบุคคล
               ยื่นขอเสนอในกระบวนการจัดซื้อจัดจางได หากจําเปนตองเปนนิติบุคคล ตองใหระบุชื่อผูแทนที่จะรับผิดชอบ

               ผลงานตามสัญญาไวดวย และควรเปดโอกาสใหกลุมบุคคลไมวาสถานะทางกฎหมายอยางใด เชน สมาคม
               สามารถยื่นเสนอราคาได หากจําเปนเจาหนาที่ผูรับผิดชอบการจัดซื้อจัดจาง ตองระบุคุณสมบัติของ
               ผูที่เสนอราคาในเอกสารจัดซื้อจัดจางใหชัดเจน 7

                                อยางไรก็ตาม ในปจจุบันหลายประเทศไดศึกษาและนําแนวคิดวาดวยสิทธิมนุษยชน
               มาใชกับการจัดซื้อจัดจางภาครัฐมากยิ่งขึ้น เพื่อเปนการสงเสริมและคุมครองผลกระทบดานสิ่งแวดลอม

               สังคม และแรงงาน เชน ประเทศเดนมารก ฟนแลนด และอิตาลี เปนตน 8
                                3.3 เมื่อพิจารณาราง พ.ร.บ.ฯ เห็นไดวาบทบัญญัติวาดวยการจัดซื้อจัดจางพัสดุ

               (หมวด ๖) การจางที่ปรึกษา (หมวด ๗) ซึ่งกําหนดใหใชวิธีประกาศเชิญชวนทั่วไปกอนนั้น สอดคลอง
               กับหลักการความสามารถในการแขงขันตามอนุสัญญา UNCAC และหลักการดานสิทธิมนุษยชนแลว
               สวนการจางออกแบบและควบคุมงาน ซึ่งอาจเปนงานที่มีผลกระทบตอสังคมและประชาชนที่อาศัย

               ในชุมชน แมมีขอกําหนดวาการคัดเลือกผูใหบริการที่มีแนวคิดงานที่ไดคะแนนคุณภาพมากที่สุด (มาตรา ๘๗)
               ยังไมมีบทบัญญัติใดที่กําหนดวา ตองคํานึงถึงผลกระทบดานสิ่งแวดลอม สังคม และแรงงาน อันเปนประเด็น
               ดานสิทธิมนุษยชนไวดวย นอกจากนี้ บทบัญญัติวาดวยการทําสัญญา มีขอกําหนดวาใหคํานึงถึงประโยชน
               แกหนวยงานของรัฐหรือประโยชนสาธารณะ (มาตรา ๙5 วรรคหนึ่ง) ซึ่งคอนขางกวาง จึงควรมีขอกําหนด

               เรื่องการคุมครองสิทธิมนุษยชน เพื่อปองกันมิใหเกิดปญหาการละเมิดสิทธิมนุษยชนไวดวย





                               2 . Member States shall take appropriate measures to ensure that in the performance of public
               contracts economic operators comply with applicable obligations in the fields of environmental, social and labour law
               established by Union law, national law, collective agreements or by the international environmental, social and labour
               law provisions listed in Annex X
                             7  DIRECTIVE 2014/24/EU, Article 19
                               1.Economic operators that, under the law of the Member State in which they are established, are
               entitled to provide the relevant service, shall not be rejected solely on the ground that, under the law of the Member
               State in which the contract is awarded, they would be required to be either natural or legal persons.
                               However, in the case of public service and public works contracts as well as public supply
               contracts covering in addition services or siting and installation operations, legal persons may be required to indicate, in
               the tender or the request to participate, the names and relevant professional qualifications of the staff to be responsible
               for the performance of the contract in question.
                                2.Groups of economic operators, including temporary associations, may participate in procurement
               procedures. They shall not be required by contracting authorities to have a specific legal form in order to submit a tender
               or a request to participate.
                                Where necessary, contracting authorities may clarify in the procurement documents how groups
               of economic operators are to meet the requirements as to economic and financial standing or technical and professional
               ability referred to in Article 58 provided that this is justified by objective reasons and is proportionate. Member States may
               establish standard terms for how groups of economic operators are to meet those requirements.
                             8  Public Procurement and Human Rights: A Survey of Twenty Jurisdictions. July 2016
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17