Page 12 - ประมวลความเห็นทางกฎหมาย ระหว่างวันที่ 1 มิถุนายน 2559 ถึงวันที่ 15 สิงหาคม 2560
P. 12
๑๐
3.2.2 ควรเปดโอกาสใหผูประกอบการทั้งที่เปนบุคคลทั่วไปและนิติบุคคล
ยื่นขอเสนอในกระบวนการจัดซื้อจัดจางได หากจําเปนตองเปนนิติบุคคล ตองใหระบุชื่อผูแทนที่จะรับผิดชอบ
ผลงานตามสัญญาไวดวย และควรเปดโอกาสใหกลุมบุคคลไมวาสถานะทางกฎหมายอยางใด เชน สมาคม
สามารถยื่นเสนอราคาได หากจําเปนเจาหนาที่ผูรับผิดชอบการจัดซื้อจัดจาง ตองระบุคุณสมบัติของ
ผูที่เสนอราคาในเอกสารจัดซื้อจัดจางใหชัดเจน 7
อยางไรก็ตาม ในปจจุบันหลายประเทศไดศึกษาและนําแนวคิดวาดวยสิทธิมนุษยชน
มาใชกับการจัดซื้อจัดจางภาครัฐมากยิ่งขึ้น เพื่อเปนการสงเสริมและคุมครองผลกระทบดานสิ่งแวดลอม
สังคม และแรงงาน เชน ประเทศเดนมารก ฟนแลนด และอิตาลี เปนตน 8
3.3 เมื่อพิจารณาราง พ.ร.บ.ฯ เห็นไดวาบทบัญญัติวาดวยการจัดซื้อจัดจางพัสดุ
(หมวด ๖) การจางที่ปรึกษา (หมวด ๗) ซึ่งกําหนดใหใชวิธีประกาศเชิญชวนทั่วไปกอนนั้น สอดคลอง
กับหลักการความสามารถในการแขงขันตามอนุสัญญา UNCAC และหลักการดานสิทธิมนุษยชนแลว
สวนการจางออกแบบและควบคุมงาน ซึ่งอาจเปนงานที่มีผลกระทบตอสังคมและประชาชนที่อาศัย
ในชุมชน แมมีขอกําหนดวาการคัดเลือกผูใหบริการที่มีแนวคิดงานที่ไดคะแนนคุณภาพมากที่สุด (มาตรา ๘๗)
ยังไมมีบทบัญญัติใดที่กําหนดวา ตองคํานึงถึงผลกระทบดานสิ่งแวดลอม สังคม และแรงงาน อันเปนประเด็น
ดานสิทธิมนุษยชนไวดวย นอกจากนี้ บทบัญญัติวาดวยการทําสัญญา มีขอกําหนดวาใหคํานึงถึงประโยชน
แกหนวยงานของรัฐหรือประโยชนสาธารณะ (มาตรา ๙5 วรรคหนึ่ง) ซึ่งคอนขางกวาง จึงควรมีขอกําหนด
เรื่องการคุมครองสิทธิมนุษยชน เพื่อปองกันมิใหเกิดปญหาการละเมิดสิทธิมนุษยชนไวดวย
2 . Member States shall take appropriate measures to ensure that in the performance of public
contracts economic operators comply with applicable obligations in the fields of environmental, social and labour law
established by Union law, national law, collective agreements or by the international environmental, social and labour
law provisions listed in Annex X
7 DIRECTIVE 2014/24/EU, Article 19
1.Economic operators that, under the law of the Member State in which they are established, are
entitled to provide the relevant service, shall not be rejected solely on the ground that, under the law of the Member
State in which the contract is awarded, they would be required to be either natural or legal persons.
However, in the case of public service and public works contracts as well as public supply
contracts covering in addition services or siting and installation operations, legal persons may be required to indicate, in
the tender or the request to participate, the names and relevant professional qualifications of the staff to be responsible
for the performance of the contract in question.
2.Groups of economic operators, including temporary associations, may participate in procurement
procedures. They shall not be required by contracting authorities to have a specific legal form in order to submit a tender
or a request to participate.
Where necessary, contracting authorities may clarify in the procurement documents how groups
of economic operators are to meet the requirements as to economic and financial standing or technical and professional
ability referred to in Article 58 provided that this is justified by objective reasons and is proportionate. Member States may
establish standard terms for how groups of economic operators are to meet those requirements.
8 Public Procurement and Human Rights: A Survey of Twenty Jurisdictions. July 2016